Tamperelaisilla korkeakouluilla on yhteinen Digimyrsky –hanke, joka tähtää vahvempaan  digitaalisten teknologioiden hyödyntämiseen tutkinnon jälkeisen osaamisen kehittämisessä.

Uskon, että kouluttajaorganisaatioiden kannattaa satsata palvelujen digitalisointiin. Niiden avulla voimme parantaa asiakaskokemusta, luoda asiakkaalle laajempia oppimisympäristöjä ja tarjota monipuolisia virikkeitä oman osaamisen kehittämiseksi.

Kysyimme taannoin Tampereen nuorkauppakamarilaisilta, miten he haluaisivat omaa osaamistaan kehittää. Nuorille tuntui olevan tärkeätä, että he voivat kehittää osaamistaan ajasta ja paikasta riippumatta itse valitsemallaan tavalla. Moni haluaisi myös itse hallinnoida omaa osaamisportfoliotaan ja koota siihen osaamisiaan mitä erilaisimmista oppimisympäristöistä. Keskusteluissa korostettiin, että he tietävät itse parhaiten mitä haluavat ja mistä ovat valmiit maksamaan. Digiteknologian kokoaikainen hyödyntäminen oli itsestäänselvyys.

Kokemuksemme mukaan tänä päivänä on edelleen paljon itsensä kehittäjiä, jotka haluavat f2f-palvelua ja ovat siitä myös valmiit maksamaan. He haluavat perehtyä koulutuksen ennalta suunniteltuun sisältöön ja toteuttaa sen aikataulun mukaisesti. Suora vuorovaikutus asiantuntijoiden ja vertaisryhmän kanssa koetaan merkittäväksi oman oppimisen lähteeksi.

Osaamisen kehittämiseen erikoituneen palveluorganisaation on kyettävä tulevaisuudessa palvelemaan molempia asiakkaita entistä laadukkaammin.  Mitä jos voisit itse valita, haetko koulutusta digihaulla vai käytätkö edutrainer – palvelijan opastusta? Entä, suorittaisitko EMBA-ohjelmasi ryhmän mukana vai omaan tahtiisi itse valitsemillasi sisältöteemoilla ja menetelmillä? Haluaisitko ehkä suunnitella näistä muodostuvan hybridin, jonka hinta muodostuu omista valinnoistasi?

Vastataksemme näihin haasteisiin meidän tulee viisaasti kehittää digitaalisia palvelujamme, jotka tukevat asiakasyhteistyötämme, helpottavat palvelujemme löytämistä sekä tukevat opintosuunnitelman tekemistä ja seurantaa.  Digitalisilla palveluilla mahdollistamme myös ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen, monipuolisen oppimismateriaalin sekä yksilöllisen oppimisen tuen.

Tulevaisuuden muutoshaaste ei ole pelkästään tekninen vaan myös asenteellinen ja liiketoiminnallinen.  Yksilökohtaisuutta, joustavaa hinnoittelua ja itseohjautuvuutta ei ole helppoa sovittaa nykyiseen toimintalogiikkaan ja prosesseihin.

Työssämme ensiarvoisen tärkeätä on yhteys asiakkaisiin ja yhdessä kehittäminen, jota tehdään paraikaa Digimyrsky-hankkeessa. Osaamisen kehittämisen uusi business ja toimintamalli olisi varsin herkullinen case EMBA-ohjelmissa pureskeltavaksi – emmekä varmaan ole ainoa palveluorganisaatio, joka pohtii samoja kysymyksiä.